CHALLENGE 2:
Gas(t)vrij zonder warmtegordijnen
We gaan minimaal 50 winkels overtuigen om tijdens de winter in 2018 gas(t)vrij te zijn zonder warmtegordijnen (en dus deuren dicht). Wij gaan ze daarvoor in het zonnetje zetten en indien mogelijk krijgen ze een gratis energiescan.
Het Huis voor de Binnenstad Nijmegen is in 2017 gestart met een onderzoek in de binnenstad. Uit dit onderzoek is gebleken dat momenteel 36% van de winkeldeuren dicht zijn op een koude dag (onder de 10 graden). Van de zelfstandig ondernemers houdt 66% de deuren dicht, van de filialen en franchisers slechts 10%.
Een belangrijk argument voor een geopende deur is een gastvrij en welkome uitstraling richting consument. Onderzoeken in Antwerpen (2016) en door AS Watson (Kruidvat) in 2016 leren echter dat gesloten deuren geen significant effect hebben op het aantal bezoekers en omzet. Wel was er sprake van een aanzienlijke energiebesparing van 32 tot 42%. Als neveneffect viel op dat medewerkers enthousiast waren over een behaaglijker werkomgeving en dat er sprake was van minder derving (verlies als gevolg van diefstal).
Om ondanks dichte deuren een gastvrije en welkome uitstraling te hebben introduceert Huis voor de Binnenstad het beeldmerk “We save energy, We close the door” waardoor een dichte deur eenvoudig positief geassocieerd kan worden met een groene gedachte, namelijk energiebesparing. Door allen de deuren te sluiten en het beeldmerk binnenstad breed uit te dragen raken ook bezoekers van de binnenstad vertrouwt met de gesloten deuren.
Op woensdag 28 februari is de eerste onderneming, Rivièra Maison aan de Marikenstraat, officieel voorzien van het beeldmerk, uitgereikt door wethouder Ben van Hees. Wethouder Ben van Hees gaf aan erg blij te zijn met het initiatief en hoopt dat vele ondernemingen meedoen. Henny van Straaten, Franchise-eigenaar van Rivièra Maison en voorzitter van de Vereniging Centrum Ondernemers Nijmegen is tevens groot voorstander van het gezamenlijke doel om alle deuren op koude dagen dicht te houden. Van Straaten zal namens het VCON-bestuur alle leden oproepen om mee te doen.
De komende tijd worden de binnenstad ondernemers benaderd om het beeldmerk te gaan gebruiken. Ondernemers die onder de 15 graden en boven de 25 graden hun deur dichthouden om energie te besparen mogen het beeldmerk gebruiken.
Resultaten?
Eind 2018 wordt opnieuw onderzoek gedaan waaruit gaat blijken hoeveel deuren er gesloten zijn en hoeveel energie daarmee is bespaard. Het onderzoek richt zich op winkels, andere ondernemingen die hun deuren gesloten houden mogen het beeldmerk natuurlijk ook gebruiken.
Op de website van centrumnijmegen.nl is meer informatie te vinden over dit project. Tevens is hier informatie te vinden over de activiteiten in de binnenstad, winkelopeningstijden, een overzicht van restaurants en cafés en meer.
-Wat kan JIJ doen?-
Je kunt helpen door winkeliers te vragen mee te doen aan deze campagne. Winkeliers kunnen zich melden bij het Huis voor de Binnenstad.
Nieuws over deze challenge:
Winkeldeuren wagenwijd open ondanks snerpende kou; bericht in de Gelderlander.
Oproep in Nijmegen: gooi die winkeldeuren dicht!; bericht op Omroep Gelderland.